Tuoriniemi Dream Oy:n historiaa

Toiminta alkoi vuonna 1980. Vuodesta 1980 vuoteen 1999 yrityksenä oli Tuoriniemi Ky. Vuonna 1999 perustettiin Tuoriniemi Dream Oy. Kaikki toiminta siirtyi tälle yritykselle.

Alussa yritys valmisti kuviollisia neuleita, jotka tehtiin mekaanisilla neulekoneilla. 90-luvun alussa. Ensimmäinen tietokoneohjattu neulekone hankittiin 90-luvun alussa…

Ensin hankittiin CMS 400, 4-lukkoinen tasokone, jossa on leveä neulapeti. Koneen antamat mahdollisuudet ovat edelleen hyödyllisiä Koneessa olevat 4 lukkoa antavat mahdollisuuden tehdä joustavasti malleja, joita on hankala tehdä nykyään suosiossa olevilla kolmilukkoisilla koneilla. Seuraava hankinta oli Diamand FRJ 21. Se on karusellikone, jonka paras ominaisuus on mahdollisuus käyttää runsaasti värejä. Myöhemmin hankittiin vielä CMS440.

80-luvulla yritys valmisti mekaanisilla neulekoneilla valmistettuja kuviollisia neuleita, joita myytiin suomalaisiin putiikkeihin. Monipuolisempien neulekoneiden ansiosta mallistojen kehittäminen 90-luvulla siirtyi uudelle tasolle. Silloin yritys teki alihankintaa tunnetuille tuotemerkeille. Mallit tehtiin yhteistyössä kunkin asiakkaan suunnittelijan kanssa yhteistyössä. Yritys valmisti tilatut tuotteet. Asiakkaina oli mm. Marimekko, Annikki Karvinen, Anne Linnonmaa ja Marja Kurki.  Yritys teki myös konsultointia toisille neulomoille ja kävi tekemässä heidän mallistojaan vähän samanlaisella idealla yhteistyössä asiakkaiden suunnittelijoiden kanssa.

Jatkuva uusien mallien kehittäminen oli hyvin vaativaa ja voimavaroja kuluttavaa.  90-luvun lopulla yritys laati uudenlaisen toimintastrategian. Tavoitteena oli suunnitella mallistoja, joissa toteutuisi muutamia asioita. Mallistojen tulisi olla pitkäikäisiä, niissä pitäisi olla jotain muista toteutukseltaan poikkeavaa ja niiden pitäisi herättää huomiota ulkonäkönsä suhteen.

Pitkäikäisyyden tavoittamiseksi markkinoinnin tuli tukea tätä ajatusta. Siksi asiakkaiksi valittiin sellaisia jälleenmyyjiä, joiden asiakkaat vaihtuvat jatkuvasti. Tähän tarkoitukseen sopivat parhaiten liikkeet, joiden asiakkaat ovat suurelta osin turisteja.

Muista poikkeava tapa tehdä neule kehitettiin karusellikonetta hyödyntäen. Sille voitiin kehittää toteutustapa, jossa kuvioneule saatiin näyttämään kauniilta ilman neuloksen takana olevia lankalenkkejä. Neulekoneen ominaisuuksien ansiosta malleihin voitiin laitta runsaasti värejä. Yhdessä mallissa saattaa olla jopa 22 väriä, joka on muilla koneilla mahdotonta toteuttaa käytännössä.

Tavoite tehdä jotain huomiota herättävää. johdatteli yrityksen Kaislakerttu Lehtovaaran puheille. Kaislakerttu sunniteli 80-luvun lopusta alkaen käsikoneilla mallistoja, jotka herättivät huomiota ja antoivat Kaislakertulle tunnettuutta. Yhteistyössä hänen kanssaan kehitettiin tekniseltä toteutukseltaan uudenlainen mallisto, jota myydään vielä edelleen. Siis nämä tavoitteet toteutuivat aika hyvin.

Suomessa valmistetut tuotteet ovat nousseet viime aikoina suosioon. Tähän on luonnollisia syitä. Kotimaisuutta ja lähituotantoa arvostetaan nykyään. Suomen arvo matkailumaana on nostanut arvostustaan, eikä ole kovin ylevää tarjota täällä vieraileville turisteille jotain kaukana valmistettua. Tietysti myös suomalaiset arvostavat täällä tehtyjä tuotteita. Nämä asiat huomioiden yritys on päättänyt tehdä jotain uutta, tähän sopivaa.

Yritys on laittanut kaiken osaamisen peliin tehdäkseen jotain sellaista, jota kantaessaan asiakas tuntee mielihyvää ja korostaa yksilöllisyyttään.